lauantai 25. maaliskuuta 2017

Auton katsastus!



Sitä ihminen tuntee itsensä pieneksi, kun katsastusmies hylkää auton katsastuksessa. Päästöt olivat autossani kuulema sillä tasolla, että oravat ja talitintit kuolevat sukupuuttoon ensi syksyyn mennessä, siis jos sillä ajaa enää metriäkään. Yritin selittää, ettei ne ole mitään Kiinan ja Venäjän teollisuuspäästöjen rinnalalla, mutta ei auttanut. Huokasin tässä vaiheessa syvään ja mietin mielessäni, että haistakoot pitkän p*skan koko ukko, ihme niuhottaja!!! Vaikka onhan se toki hyvä juttu, että autot syynätään lävitse vuosittain. Se lisää turvallisutta ja näiden päästöjen osalta maailma pelastuu, kun pakoputkesta ei saisi tulla muuta kuin vuoristoilmaa ja vesihöyryä.

Noh, näillä mennään ja todennäköisesti syyllinen liiallisiin päästöarvoihin on se, että tämä meikäläisen auto on vaan niin tukossa. Sen korjaaminen vaatii ainoastaan kovaa ajoa korkeilla kierroksilla hetken aikaa ja that's it. Täytyy kyllä myöntää, että olen ajanut sillä koko ajan kuin "mummoa kirkkoon", eli matalilla kierroksilla. Nämä nykydieselautot kun antavat siihen mahdollisuuden vääntävillä moottoreillaan, mutta haittapuoli tästä mukavuudesta on sitten tämän moottorin tukkoisuus, joka näkyy näinä päästöjen nousuna. Olisi vaan pitänyt huudattaa moottoria, eli antaa kaasua oikein kunnolla ennen katsastukseen vientiä, sillä v*tuttaa laukata siellä katsastuskonttorilla yhtenään. Olisi paljon parempaakin tekemistä. Stressihän tässä vielä tätä menoa iskee, varsinkin jos nämä kotikonstit eivät riitäkään korjaamaan tätä ongelmaa. Ongelma alkaa siinä vaiheessa haiskahtamaan valtavalta rahan menolta tuonne autokorjaamon suuntaan ja se ei ole hyvä juttu ollenkaan.

Kuin vanhassa vaatehuoneen mainoksessa Simo konsanaan, "eikä tässä vielä kaikki". Tämän päästöhomman lisäksi koslasta oli kuulema tämän asiansatuntevan katsastusinsinöörin mukaan palanut yksi ajovalon lamppu. Sen kyllä tiesinkin, sillä auto ilmoitti siitä ihan itse kojelaudassa sytyttämällään varoitusvalolla juuri ennen katsastuskonttorin pihaan ajamista. Tämä varoitusvalo näkyy oheisessa kuvassa, jos se jotakuta sattuu kiinnostamaan. Sille polttimolle tuli siis kilometrit täyteen siinä vaiheessa. Mietin siinä katsastusmiehen selonteon aikana, että olisi se lamppu voinut toimia muutaman kilometrin pidempään niin ei olisi tarvinnut kuunnella tämän niuhottajan narinaa siitäkin. On tämä auton omistaminen vaan niin ihanaa!

7 kommenttia:

  1. Autossani oli tuo sama ongelma, että vaikka ei ollut edes vanha auto niin päästöt olivat liian isot, eikä mennyt katsastuksesta läpi. Käytin vielä korjaamolla monta kertaa, mutta vika ei koskaan selvinnyt enkä sitten loppujen lopuksi halunnut käyttää rahaa enää siihen. Toivottavasti sait autosi sitten loppujen lopuksi läpi katsastuksesta!

    VastaaPoista
  2. Auton omistaminen on kyllä niin ihanaa juuri noissa tilanteissa kun auto ei katsastuksesta mene läpi tai on paljon korjattavaa. Laakerit vaihdoin juuri autoon ja sitten tulikin toinen vika. Tuntuu, että olen huollossa koko ajan. https://keskipakovalu.fi/valmiiksi-koneistetut-tuotteet/

    VastaaPoista
  3. Eikä, miten sattui että varoitusvalo syttyi juuri ennen katsastukseen menoa. Itse huollatin juuri auton ja ohjauskulmat säädettiin, mutta ei mennyt katsastuksesta läpi. Olivat unohtaneet korjata yhden vian, jonka takia kävin korjauksessa vielä uudelleen. https://www.sherifcars.fi/autohuollon-palvelut/autokorjaamo

    VastaaPoista
  4. Kiitos vertaistukea antavasta kirjoituksesta. Autoni hylättiin niin ikään katsastuksessa, sillä syöttöpumppu ei vastannut vaatimuksia. Korjaamolle siis käy tie.

    VastaaPoista
  5. Katsastus nostaa aina itsellänikin verenpaineet kattoon. Nyt on jo muutaman kerran käynyt niin, että ensimmäisellä kerralla ei ole mennyt läpi. Nyt olisi taas katsastus edessä täällä Iisalmessa, mutta sitä ennen täytyy kyllä huoltaa ainakin ilmansuodattimet ja lamput.

    VastaaPoista
  6. Omakin auto on pian katsastusta vailla täällä Kajaanissa. Varmaankin menee läpi kunhan vain huollatan öljynsuodattimen ensiksi. Kyllä auton omistamisessa on paljon kaikenlaista hommaa!

    VastaaPoista
  7. Kiitos hauskasta selonteosta. Mitenkähän nuo päästökysymykset mitataan sähköautoa katsastettaessa? Onko koko katsastusprosessi täysin erilainen? Moottorihan siihänkin toki on ja ajovalot ja öljysäiliö. Olisipa hauska tietää, mikä on yleisin sellainen vika, jonka vuoksi sähköauto ei menisi läpi. https://www.silmukkatienautohuolto.fi/palvelut/#/booking/service/list

    VastaaPoista