sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Painonpudotus!

Tavoitetta kohti!


Katselin aamulla ikkunasta ulos. Lunta satoi ja sehän tiesi raskasta hiihtokeliä. Uusi lumi ja kolme vuotta sitten voidellut sukset eivät ole mikään paras yhdistelmä. Tähän vielä lisätään eilen illalla tehty raskas jalkatreeni peilisalilla ja siitä johtuva lihasarkuus niin koktaili oli valmis. Noh, ei muuta kuin hiihtoasu päälle, sukset auton kyytiin ja kohti hiihtopaikkaa.


Ensimmäisen sadan metrin hiihtämisen jälkeen teki mieli kääntyä takaisin, tänään ei ollut minun päivä. Siitä huolimatta jatkoin hammasta purren eteen päin. Hiihto oli kaikkea muuta kuin sujuvaa huonon luiston vuoksi. Lunta satoi tasaiseen edelleen ja luistelu ura alkoi muuttua sitä myöten myös pehmeäksi, joka hankaloitti entisestään vaikeaa hiihtämistä.


Vajaat 40 minuuttia ja 700 kulutettua kilokaloria myöhemmin kurvasin takaisi lähtöpaikalle. Matkaa tuossa ajassa ehti kertymään tällaiselle rapakuntoiselle keski-ikäiselle miehelle 8.5 kilometriä 13.4 kilometrin keskituntinopeudella. Jiihaa, olin ylittänyt itseni ja saavuttanut asettamani tavoitteen ja älypuhelimen sports tracker sovellus näytti kaikki tarvittavat ja motivoivat speksit suorituksesta.


Suurin este tällaisessa painon pudotuksessa olen minä itse. Mukavuuden halu valtaa mielen tuon tuostakin ja sitä myöten mielenhallinta astuu mukaan kuvaan. Jos olisin luovuttanut ja jäänyt sohvalle makaamaan, siitä olisi seurannut vaan huono omatunto. Sellaisesta syntyy stressitila, joka vaikuttaa negatiivisesti mm. aineenvaihduntaan. Tässä tapauksessa niin ei käynyt ja rasituksen väsyttämästä kropasta huolimatta olo on aivan loistava. Jälleen kerran olen lähempänä asettamaani tavoitetta. Hiihto on joidenkin mielestä turhaa touhua ja jäänne menneiltä ajoilta. Minä olen asiasta erimieltä. Loistava liikunta muoto painon pudotukseen :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti